Asia­kas­pal­ve­lun ammat­ti­lai­nen Marjo arvos­taa arjen ryt­miä

Marjo Suok­kaan pitkä ura kau­pan alalla vaih­tui noin 4 vuotta sit­ten asian­tun­ti­ja­työ­hön Mei­tan mak­su­lii­ken­ne­tii­missä. Siitä hän siir­tyi nykyi­seen työ­hönsä talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non pal­ve­lu­pis­tee­seen, ja Mar­jon työ­päi­vät kulu­vat­kin moni­puo­lis­ten työ­teh­tä­vien parissa – sekä hyvässä poru­kassa, jossa saa kas­vaa ja olla oma itsensä.

Alun perin Ruo­ko­lah­delta kotoi­sin oleva ja sit­tem­min lap­peen­ran­ta­lais­tu­nut Marjo val­mis­tui mer­ko­no­miksi vuonna 2007. Työ­ura alkoi kau­pan alalla, ja Marjo työs­ken­teli alalla yhteensä 14 vuo­den ajan S‑ryhmän eri yksi­köissä, kuten esi­mer­kiksi Pris­massa, Sokok­sella ja S‑Pankissa.

Vuo­sien var­rella hän ehti kas­vaa ja kehit­tyä eri­lai­sissa kau­pa­na­lan teh­tä­vissä ja var­sin­kin asia­kas­pal­ve­li­jana. Sit­ten Mar­jolle tuli olo, että hän kai­paisi työ­ural­leen jotain uutta suun­taa.

- Kau­pan alaa oli kui­ten­kin tul­lut näh­tyä jo aika pit­kään, ja halusin läh­teä kat­se­le­maan, mitä muuta voisi olla tar­jolla. Lisäksi alalle ylei­set työ­ajat, kuten ilta- ja vii­kon­lop­pu­vuo­rot, eivät enää kiin­nos­ta­neet.

Mää­rä­ai­kai­suuk­sien jäl­keen löy­tyi vaki­tui­nen työ. Kan­natti läh­teä kokei­le­maan, mitä uutta työ­rin­ta­malla olisi tar­jolla.

Uusi alku mää­rä­ai­kai­suu­desta vaki­työ­hön

Uusi ura­mah­dol­li­suus auke­ni­kin vuonna 2021, kun Marjo aloitti Mei­tan mak­su­lii­ken­ne­tii­missä mää­rä­ai­kai­sessa teh­tä­vässä. Alkuun hän epä­röi vaki­tui­sen työn jät­tä­mistä:

- Minulla oli kui­ten­kin vaki­tui­nen työ­paikka, ja uusi työ oli vain puo­len vuo­den mää­rä­ai­kai­suus. Mei­tassa jo työs­ken­te­levä ystä­väni kui­ten­kin kan­nusti minua ja sanoi, että ”älä mieti sitä lii­kaa – kyllä var­masti lisää töitä löy­tyy.”

Näin myös kävi, ja mää­rä­ai­kai­nen työ­suhde johti uusiin pes­tei­hin Mei­tan sisällä. Mak­su­lii­ken­ne­tii­mi­kin vaih­tui syk­syllä 2022 talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non pal­ve­lu­pis­tee­seen, kun tii­miin tar­vit­tiin lisä­vah­vis­tusta. Siitä vuo­den päästä Marjo vaki­nais­tet­tiin, ja nykyi­sin hän työs­ken­te­lee pal­ve­lu­pis­teessä talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non asian­tun­ti­jana.

- Mää­rä­ai­kai­suuk­sien jäl­keen löy­tyi vaki­tui­nen työ, enkä voisi olla tyy­ty­väi­sempi. Kan­natti läh­teä kokei­le­maan, mitä uutta työ­rin­ta­malla olisi tar­jolla.

- Mak­su­lii­ken­ne­kään ei ole työ­teh­tä­vistä ihan koko­naan jää­nyt pois, sillä vii­mei­sen vuo­den ajan olen käy­nyt myös edel­li­sessä tii­mis­säni sil­loin täl­löin aut­ta­massa, Marjo lisää.

Me olemme usein se ensi­kon­takti asiak­kaalle, kun hän ottaa talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non asioissa yhteyttä Mei­taan.

Työ­päivä tas­passa kul­je­taan asiak­kaan rin­nalla

Mar­jon työ­päivä pal­ve­lu­pis­teellä, tai ”tas­passa” kuten mei­ta­lai­sit­tain sano­taan, alkaa yleensä puoli kah­dek­salta. Heti aamusta Marjo käy läpi hänelle tul­leet Teams-vies­tit, säh­kö­pos­tit ja mah­dol­li­set muut tie­dot­teet. Hän käsit­te­lee myös pal­ve­lu­pis­teelle tul­leita tiket­tejä, jotka vaa­ti­vat jat­ko­sel­vi­tystä.

Kello yhdek­sältä Marjo sit­ten siir­tyy puhe­lin­lin­jan pää­hän vas­tai­le­maan asiak­kailta tule­viin puhe­lui­hin.

- Mei­dän lin­jamme on auki arki­sin yhdek­sästä kol­meen. Puhe­li­messa ollaan mel­kein koko päivä ja aute­taan asiak­kaita hei­dän kysy­myk­sis­sään. Me olemme usein se ensi­kon­takti asiak­kaalle, kun hän ottaa talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non asioissa yhteyttä Mei­taan.

Marjo saa yhtey­den­ot­toja monen­lai­sista eri talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non aiheista. Asiak­kaat kysy­vät esi­mer­kiksi puut­tu­vista pal­koista tai vero­kor­teista. Marjo myös neu­voo myyn­ti­las­kui­hin liit­ty­vissä asioissa, kuten erä­päi­vien siir­roissa ja mak­su­kat­toi­hin liit­ty­vissä kysy­myk­sissä.

Työ pal­ve­lu­pis­teessä on moni­puo­lista ja vaih­te­le­vaa, eikä kahta saman­laista päi­vää juuri ole. Työssä pär­jää­mi­nen vaa­tii Mar­jon mukaan asian­tun­ti­jalta asia­kas­pal­ve­lu­hen­ki­syyttä sekä laa­jasti eri­laista tie­to­tai­toa:

- Tässä työssä on hyvä hal­lita vähän kaik­kea talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non saralla. Tar­koi­tuk­sena ei ole kui­ten­kaan kes­kit­tyä vain yhteen asi­aan, vaan se koko­nai­suus on tär­keintä. Samalla täy­tyy pyr­kiä pal­ve­le­maan asia­kasta mah­dol­li­sim­man hyvin, ja sekin tekee työstä vaih­te­le­vaa ja mie­len­kiin­toista.

Ihan kaik­kea Mar­jon ei kui­ten­kaan tar­vitse osata: hän myös ohjaa asia­kasta eteen­päin oikean mei­ta­lai­sen asian­tun­ti­jan suun­taan, jos hän ei voi itse aut­taa asia­kasta tämän kysy­myk­sessä.

Meillä on läm­min, tur­val­li­nen ja rento ilma­piiri tii­min kes­ken. Se aut­taa jak­sa­maan hek­ti­ses­sä­kin työ­ar­jessa.

Hyvä tii­mi­henki ja lii­kunta aut­ta­vat palau­tu­maan työ­ar­jessa

Talous- ja hen­ki­lös­tö­hal­lin­non pal­ve­lu­pis­teen tii­miin kuu­lee neljä muuta asian­tun­ti­jaa ja sekä esi­hen­kilö. Tii­missä on Mar­jon mukaan toi­sia kan­nus­tava tun­nelma:

- Meillä on läm­min, tur­val­li­nen ja rento ilma­piiri tii­min kes­ken. Kes­kus­te­lemme pal­jon kes­ke­nämme ja jaamme koke­muk­sia työ­päi­vien tapah­tu­mista. Se aut­taa jak­sa­maan hek­ti­ses­sä­kin työ­ar­jessa, sillä puhe­luita ja muita yhtey­den­ot­toja tulee toi­si­naan pal­jon.

Asia­kas­pal­ve­lu­työn kuor­mit­ta­vuus on Mar­jolle tut­tua jo muusta työ­his­to­riasta, ja hän on löy­tä­nyt useita toi­mi­via kei­noja työ­päi­vistä palau­tu­mi­seen. Esi­mer­kiksi lii­kunta on tär­keä osa Mar­jon arkea – hän käy kun­to­sa­lilla ja jum­passa, ja tal­vi­sin hän har­ras­taa hiih­toa ja las­ket­te­lua. Eri­tyi­sesti kesäi­sin työ­mat­kat tait­tu­vat pyö­rän selässä:

- Siinä saa jo vähän päätä tuu­le­tet­tua sekä töi­hin tul­lessa ja töistä läh­tiessä. Lii­kunta aut­taa minua todella hyvin irrot­tau­tu­maan työ­asioista.

- En minä jaksa hir­veästi ottaa stres­siä muu­ten­kaan, eikä nykyi­sessä työssä ole hir­veästi tar­vin­nut­kaan stres­sata, hän nau­rah­taa.

Mei­tassa olen pääs­syt kas­vat­ta­maan näitä amma­til­li­sia tai­toja ja oppi­maan yhdessä mui­den tii­mi­läis­teni kanssa.

Amma­til­lista kas­vua hyvässä poru­kassa

Pal­ve­lu­pis­teen työn luonne on Mar­josta muu­toin­kin sel­lai­nen, että työstä on helppo irrot­tau­tua esi­mer­kiksi loman aikana.

- Jos on vaikka lomalla tai sai­raana, tie­tää että työt eivät jää odot­ta­maan. Muut tii­mi­läi­set hoi­ta­vat puhe­lut, tike­tit ja yhtey­de­no­tot sillä välin, jos itse on poissa. Työ­pöytä ei ole niin sano­tusti täynnä, kun palaa takai­sin töi­hin.

Kau­pan alaan ver­rat­tuna sään­nöl­li­set työ­ajat ovat olleet Mei­tassa Mar­jon mie­lestä iso valtti työ­viih­ty­vyy­den kan­nalta.

- Se on iso plussa, kun tie­tää, että vii­kon­lo­put ja illat ovat vapaita. Voi suun­ni­tella omia meno­jaan pal­jon hel­pom­min, ja elää tasai­sem­paa arjen ryt­miä.

Myös Mei­tan työil­ma­piiri saa Mar­jolta kehuja. Eri­tyi­sesti Lap­peen­ran­nan toi­mis­tolla työs­ken­tely on Mar­jolle luon­te­vaa ja mie­luista, ja hän iloit­see siitä, että muut­kin tii­mi­läi­set ovat usein pai­kan päällä toi­mis­tolla.

- Vaikka teemme työ­tämme suu­rim­maksi osaksi puhe­li­messa, on kivaa, kun tauoilla voi vaih­taa aja­tuk­sia työ­ka­ve­rei­den kanssa livenä eikä vain Team­sissa, Marjo lisää.

Marjo kokee, että Meita tar­joaa mah­dol­li­suuk­sia amma­til­li­seen kas­vuun. Hän myös arvos­taa eri­tyi­sesti sitä, että työssä saa tehdä mer­ki­tyk­sel­li­siä asioita hyvässä poru­kassa.

- Esi­mer­kiksi aiem­min minulla ei ollut eri­tyi­sem­min talous­hal­lin­non osaa­mista. Mei­tassa olen pääs­syt kas­vat­ta­maan näitä amma­til­li­sia tai­toja ja oppi­maan yhdessä mui­den tii­mi­läis­teni kanssa.

- Kaik­ki­aan olen viih­ty­nyt Mei­tassa oikein hyvin, täh­det oli­vat koh­dal­laan sil­loin kun hain tänne töi­hin.