
Marjo Suokkaan pitkä ura kaupan alalla vaihtui noin 4 vuotta sitten asiantuntijatyöhön Meitan maksuliikennetiimissä. Siitä hän siirtyi nykyiseen työhönsä talous- ja henkilöstöhallinnon palvelupisteeseen, ja Marjon työpäivät kuluvatkin monipuolisten työtehtävien parissa – sekä hyvässä porukassa, jossa saa kasvaa ja olla oma itsensä.
Alun perin Ruokolahdelta kotoisin oleva ja sittemmin lappeenrantalaistunut Marjo valmistui merkonomiksi vuonna 2007. Työura alkoi kaupan alalla, ja Marjo työskenteli alalla yhteensä 14 vuoden ajan S‑ryhmän eri yksiköissä, kuten esimerkiksi Prismassa, Sokoksella ja S‑Pankissa.
Vuosien varrella hän ehti kasvaa ja kehittyä erilaisissa kaupanalan tehtävissä ja varsinkin asiakaspalvelijana. Sitten Marjolle tuli olo, että hän kaipaisi työuralleen jotain uutta suuntaa.
- Kaupan alaa oli kuitenkin tullut nähtyä jo aika pitkään, ja halusin lähteä katselemaan, mitä muuta voisi olla tarjolla. Lisäksi alalle yleiset työajat, kuten ilta- ja viikonloppuvuorot, eivät enää kiinnostaneet.
Määräaikaisuuksien jälkeen löytyi vakituinen työ. Kannatti lähteä kokeilemaan, mitä uutta työrintamalla olisi tarjolla.
Uusi alku määräaikaisuudesta vakityöhön
Uusi uramahdollisuus aukenikin vuonna 2021, kun Marjo aloitti Meitan maksuliikennetiimissä määräaikaisessa tehtävässä. Alkuun hän epäröi vakituisen työn jättämistä:
- Minulla oli kuitenkin vakituinen työpaikka, ja uusi työ oli vain puolen vuoden määräaikaisuus. Meitassa jo työskentelevä ystäväni kuitenkin kannusti minua ja sanoi, että ”älä mieti sitä liikaa – kyllä varmasti lisää töitä löytyy.”
Näin myös kävi, ja määräaikainen työsuhde johti uusiin pesteihin Meitan sisällä. Maksuliikennetiimikin vaihtui syksyllä 2022 talous- ja henkilöstöhallinnon palvelupisteeseen, kun tiimiin tarvittiin lisävahvistusta. Siitä vuoden päästä Marjo vakinaistettiin, ja nykyisin hän työskentelee palvelupisteessä talous- ja henkilöstöhallinnon asiantuntijana.
- Määräaikaisuuksien jälkeen löytyi vakituinen työ, enkä voisi olla tyytyväisempi. Kannatti lähteä kokeilemaan, mitä uutta työrintamalla olisi tarjolla.
- Maksuliikennekään ei ole työtehtävistä ihan kokonaan jäänyt pois, sillä viimeisen vuoden ajan olen käynyt myös edellisessä tiimissäni silloin tällöin auttamassa, Marjo lisää.
Me olemme usein se ensikontakti asiakkaalle, kun hän ottaa talous- ja henkilöstöhallinnon asioissa yhteyttä Meitaan.
Työpäivä taspassa kuljetaan asiakkaan rinnalla
Marjon työpäivä palvelupisteellä, tai ”taspassa” kuten meitalaisittain sanotaan, alkaa yleensä puoli kahdeksalta. Heti aamusta Marjo käy läpi hänelle tulleet Teams-viestit, sähköpostit ja mahdolliset muut tiedotteet. Hän käsittelee myös palvelupisteelle tulleita tikettejä, jotka vaativat jatkoselvitystä.
Kello yhdeksältä Marjo sitten siirtyy puhelinlinjan päähän vastailemaan asiakkailta tuleviin puheluihin.
- Meidän linjamme on auki arkisin yhdeksästä kolmeen. Puhelimessa ollaan melkein koko päivä ja autetaan asiakkaita heidän kysymyksissään. Me olemme usein se ensikontakti asiakkaalle, kun hän ottaa talous- ja henkilöstöhallinnon asioissa yhteyttä Meitaan.
Marjo saa yhteydenottoja monenlaisista eri talous- ja henkilöstöhallinnon aiheista. Asiakkaat kysyvät esimerkiksi puuttuvista palkoista tai verokorteista. Marjo myös neuvoo myyntilaskuihin liittyvissä asioissa, kuten eräpäivien siirroissa ja maksukattoihin liittyvissä kysymyksissä.
Työ palvelupisteessä on monipuolista ja vaihtelevaa, eikä kahta samanlaista päivää juuri ole. Työssä pärjääminen vaatii Marjon mukaan asiantuntijalta asiakaspalveluhenkisyyttä sekä laajasti erilaista tietotaitoa:
- Tässä työssä on hyvä hallita vähän kaikkea talous- ja henkilöstöhallinnon saralla. Tarkoituksena ei ole kuitenkaan keskittyä vain yhteen asiaan, vaan se kokonaisuus on tärkeintä. Samalla täytyy pyrkiä palvelemaan asiakasta mahdollisimman hyvin, ja sekin tekee työstä vaihtelevaa ja mielenkiintoista.
Ihan kaikkea Marjon ei kuitenkaan tarvitse osata: hän myös ohjaa asiakasta eteenpäin oikean meitalaisen asiantuntijan suuntaan, jos hän ei voi itse auttaa asiakasta tämän kysymyksessä.
Meillä on lämmin, turvallinen ja rento ilmapiiri tiimin kesken. Se auttaa jaksamaan hektisessäkin työarjessa.
Hyvä tiimihenki ja liikunta auttavat palautumaan työarjessa
Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelupisteen tiimiin kuulee neljä muuta asiantuntijaa ja sekä esihenkilö. Tiimissä on Marjon mukaan toisia kannustava tunnelma:
- Meillä on lämmin, turvallinen ja rento ilmapiiri tiimin kesken. Keskustelemme paljon keskenämme ja jaamme kokemuksia työpäivien tapahtumista. Se auttaa jaksamaan hektisessäkin työarjessa, sillä puheluita ja muita yhteydenottoja tulee toisinaan paljon.
Asiakaspalvelutyön kuormittavuus on Marjolle tuttua jo muusta työhistoriasta, ja hän on löytänyt useita toimivia keinoja työpäivistä palautumiseen. Esimerkiksi liikunta on tärkeä osa Marjon arkea – hän käy kuntosalilla ja jumpassa, ja talvisin hän harrastaa hiihtoa ja laskettelua. Erityisesti kesäisin työmatkat taittuvat pyörän selässä:
- Siinä saa jo vähän päätä tuuletettua sekä töihin tullessa ja töistä lähtiessä. Liikunta auttaa minua todella hyvin irrottautumaan työasioista.
- En minä jaksa hirveästi ottaa stressiä muutenkaan, eikä nykyisessä työssä ole hirveästi tarvinnutkaan stressata, hän naurahtaa.
Meitassa olen päässyt kasvattamaan näitä ammatillisia taitoja ja oppimaan yhdessä muiden tiimiläisteni kanssa.
Ammatillista kasvua hyvässä porukassa
Palvelupisteen työn luonne on Marjosta muutoinkin sellainen, että työstä on helppo irrottautua esimerkiksi loman aikana.
- Jos on vaikka lomalla tai sairaana, tietää että työt eivät jää odottamaan. Muut tiimiläiset hoitavat puhelut, tiketit ja yhteydenotot sillä välin, jos itse on poissa. Työpöytä ei ole niin sanotusti täynnä, kun palaa takaisin töihin.
Kaupan alaan verrattuna säännölliset työajat ovat olleet Meitassa Marjon mielestä iso valtti työviihtyvyyden kannalta.
- Se on iso plussa, kun tietää, että viikonloput ja illat ovat vapaita. Voi suunnitella omia menojaan paljon helpommin, ja elää tasaisempaa arjen rytmiä.
Myös Meitan työilmapiiri saa Marjolta kehuja. Erityisesti Lappeenrannan toimistolla työskentely on Marjolle luontevaa ja mieluista, ja hän iloitsee siitä, että muutkin tiimiläiset ovat usein paikan päällä toimistolla.
- Vaikka teemme työtämme suurimmaksi osaksi puhelimessa, on kivaa, kun tauoilla voi vaihtaa ajatuksia työkavereiden kanssa livenä eikä vain Teamsissa, Marjo lisää.
Marjo kokee, että Meita tarjoaa mahdollisuuksia ammatilliseen kasvuun. Hän myös arvostaa erityisesti sitä, että työssä saa tehdä merkityksellisiä asioita hyvässä porukassa.
- Esimerkiksi aiemmin minulla ei ollut erityisemmin taloushallinnon osaamista. Meitassa olen päässyt kasvattamaan näitä ammatillisia taitoja ja oppimaan yhdessä muiden tiimiläisteni kanssa.
- Kaikkiaan olen viihtynyt Meitassa oikein hyvin, tähdet olivat kohdallaan silloin kun hain tänne töihin.
