Mei­tan pää­tök­sen­teossa asiak­kaat ovat aidosti kes­kiössä

Kaik­kien yhtiöi­den on kuun­nel­tava asiak­kai­taan menes­tyäk­seen, mutta Mei­tassa inhouse-yhtiönä asiak­kai­den rooli on eri­tyi­sen mer­ki­tyk­sel­li­nen pää­tök­sen­teossa ja kehi­tyk­sen suun­nit­te­lussa. Yhtiömme hal­lin­to­malli on suun­ni­teltu tuke­maan läpi­nä­ky­vää, osal­lis­ta­vaa ja vai­kut­ta­vaa pää­tök­sen­te­koa, jossa asiak­kailla on kes­kei­nen rooli kai­killa tasoilla.

Tässä blo­gissa avaan käy­tän­nössä, miten eri foo­ru­mit tuke­vat tätä tavoi­tetta, ja miten asiak­kaamme ovat mukana Mei­tan pää­tök­sen­teossa stra­te­gi­selta tasolta aina päi­vit­täi­seen arkeen.

Yhtiö­ko­kous – omis­ta­jien ääni

Yhtiö­ko­kous on Mei­tan kor­kein päät­tävä elin, jossa omis­ta­jamme käyt­tä­vät pää­tös­val­taansa. Kokouk­sessa käsi­tel­lään muun muassa tilin­pää­tös, hal­li­tuk­sen jäsen­ten valin­nat sekä mer­kit­tä­vät stra­te­gi­set lin­jauk­set.

Yhtiö­ko­kous hyväk­syy myös omis­ta­ja­stra­te­gian, jota val­mis­tel­laan ja kat­sel­moi­daan sään­nöl­li­sesti hal­li­tuk­sen ja omis­ta­jien yhteis­työnä. Koska yhtiön omis­ta­jaor­ga­ni­saa­tiot ovat kaikki myös asiak­kaita, asiak­kaan näkö­kulma on vah­vasti mukana heti ylim­mältä pää­tök­sen­teon tasolta alkaen.

Hal­li­tus – yhtiön stra­te­gi­nen ohjaus

Mei­tan hal­li­tus koos­tuu omis­ta­jaor­ga­ni­saa­tioi­den nimeä­mistä edus­ta­jista ja sen teh­tä­vänä on ohjata yhtiötä omis­ta­ja­stra­te­gian peri­aat­tei­den mukai­sesti. Hal­li­tus päät­tää yhtiön lii­ke­toi­min­ta­stra­te­giasta sekä tavoit­teista ja val­voo nii­den toteu­tu­mista.

Hal­li­tus käy vuo­ro­pu­he­lua esi­mer­kiksi omis­ta­jien, asia­kas­oh­jaus­ryh­män sekä joh­to­ryh­män kanssa toi­min­taym­pä­ris­töstä sekä yhtiön tule­vai­suu­desta. Hal­li­tus on kuin kom­passi, jonka rooli on pitää yhtiö oikeassa kurs­sissa. 

Asia­kas­oh­jaus­ryhmä – pal­ve­lui­den stra­te­gi­nen ohjaus

Asia­kas­oh­jaus­ryhmä koos­tuu omis­ta­jaor­ga­ni­saa­tioi­den nimeä­mistä asia­kas­e­dus­ta­jista ja se kokoon­tuu anta­maan ohjausta yhtiölle esi­mer­kiksi asia­kas­foo­ru­mei­den nimeä­mi­sen, pal­ve­lui­den kehi­tys­suun­ni­tel­mien hyväk­sy­mi­sen sekä hin­noit­te­lu­pe­ri­aat­tei­den käsit­te­lyn kautta. Asia­kas­oh­jaus­ryh­män rooli on huo­mioitu myös yhtiön osa­kas­so­pi­muk­sessa.

Asia­kas­foo­rumi – asiak­kai­den yhtei­nen suunta

Asia­kas­foo­ru­mit kokoa­vat yhteen Mei­tan ja asiak­kai­den edus­ta­jat ideoi­maan, suun­nit­te­le­maan ja prio­ri­soi­maan pal­ve­lui­den kehi­tystä. Tällä het­kellä yhtiöllä toi­mii kolme eri asia­kas­foo­ru­mia: ICT-pal­ve­lut, talous­hal­lin­non pal­ve­lut sekä hen­ki­lös­tö­hal­lin­non pal­ve­lut.

Asiak­kai­den edus­ta­jat osal­lis­tu­vat Mei­tan pal­ve­lui­den kehi­tys­suun­ni­tel­mien luo­mi­seen ja teke­vät prio­ri­soin­teja lis­talla ole­vien hank­kei­den välillä. Työssä koros­tu­vat yhte­näis­ten eli asia­kas­kun­taa laa­jasti kos­ket­ta­vien tuo­tan­to­jär­jes­tel­mien ja tek­no­lo­gioi­den elin­kaa­ren, kehi­tys­pol­ku­jen ja uusien pal­ve­lui­den sekä nii­den vaa­ti­mien inves­toin­tien arvioi­mi­nen. Asia­kas­foo­ru­mei­den val­mis­te­le­mat suun­ni­tel­mat vie­dään asia­kas­oh­jaus­ryh­män arvioi­ta­vaksi.

Joh­to­ryhmä – ope­ra­tii­vi­nen ohjaus ja stra­te­gis­ten pää­tös­ten val­mis­telu

Mei­tan joh­to­ryhmä vas­taa yhtiön ope­ra­tii­vi­sesta joh­ta­mi­sesta, stra­te­gian val­mis­te­lusta sekä toi­meen­pa­nosta. Se käsit­te­lee asia­kas­foo­ru­meista ja ohjaus­ryh­mistä nouse­via tee­moja ja var­mis­taa, että asia­kas­tar­peet huo­mioi­daan pää­tök­sen­teossa sekä sovi­tut kehi­tys­hank­keet ete­ne­vät suun­ni­tel­lusti. Joh­to­ryh­män jäse­net osal­lis­tu­vat myös asia­kas­foo­ru­mei­den, ohjaus­ryh­mien ja asia­kas­koh­tais­ten kehi­tys­ryh­mien toi­min­taan.

Pro­jek­tien ja pal­ve­lui­den ohjaus­ryh­mät – ket­terä kehit­tä­mi­nen

Jokai­sella mer­kit­tä­vällä pro­jek­tilla ja pal­ve­lulla on oma ohjaus­ryh­mänsä, jossa asiak­kaan edus­ta­jat ovat mukana ohjaa­massa kehi­tyk­sen ja pro­jek­tien toteu­tu­mista. Ohjaus­ryh­mät päät­tä­vät pro­jek­tin sisäl­löstä ja talou­desta sekä seu­raa­vat ete­ne­mistä ja arvioi­vat ris­kejä.

Mei­tan pro­jek­tin­hal­lin­ta­malli tukee tätä raken­netta ja var­mis­taa, että asia­kas on mukana koko kehi­tys­po­lun ajan – esi­sel­vi­tyk­sestä tuo­tan­toon asti.

Asia­kas­koh­tai­set kehi­tys­ryh­mät– asia­kas­koh­tais­ten tar­pei­den huo­mioi­mi­nen

Jokai­selle Mei­tan asiak­kaalle on nimet­tynä oma kehi­tys­ryhmä, jossa on mukana asiak­kaan nimeä­mien hen­ki­löi­den lisäksi Mei­tan avain­hen­ki­löitä ja asiak­kuus­vas­taava. Kehi­tys­ryh­missä var­mis­te­taan, että asia­kas­koh­tai­set kehi­tys­tar­peet tule­vat huo­mioi­duksi, yhdessä ase­te­tut tavoit­teet saa­vu­te­taan sekä var­mis­te­taan pal­ve­lui­den laatu ja sovel­tu­vuus asiak­kaan tar­pei­siin.

Aitoja vai­ku­tus­mah­dol­li­suuk­sia ja koh­taa­mi­sia

Yhteis­työ­mal­limme ovat vuo­sien var­rella kehit­ty­neet ja hiou­tu­neet koko­nai­suu­deksi, jossa asiak­kai­demme avain­hen­ki­löillä on mer­kit­tä­vät vai­ku­tus­mah­dol­li­suu­det yhtiön ja pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­seen. Toi­min­ta­mal­leja myös tar­kas­tel­laan jat­ku­vasti: päi­vi­tämme ja uudis­tamme par­hail­laan asia­kas­koh­tais­ten kehi­tys­ryh­mien roo­lia ja käy­tän­töjä.

Mei­tassa odo­tel­laan myös innolla syk­syn asia­kas­päi­viä, jol­loin kier­rämme kai­kissa asia­kas­maa­kun­nis­samme ja esit­te­ly­pis­tei­den lisäksi pää­semme tapaa­maan ja tutus­tu­maan myös vapaam­missa mer­keissä — ilman tiuk­kaa kokousa­gen­daa! Tämä on myös tär­keä osa asia­kas­yh­teis­työtä: lop­pu­jen lopuksi emme tee työ­tämme orga­ni­saa­tiolta toi­selle, vaan ihmi­sinä toi­sille ihmi­sille.

Salli Kor­te­lai­nen
Toi­mi­tus­joh­taja