
Asiakaskeskeisyys ja hyvän asiakaskokemuksen tavoittelu ovat 2020-luvun palveluliiketoiminnassa itsestään selviä asioita. Nykyään jokainen itseään kunnioittava yritys haluaa ainakin juhlapuheissaan olla asiakaslähtöinen ja puhuu mielellään kumppanuudesta pelkkänä ”toimittajana” toimimisen sijaan.
Syyt asiakkaiden esiin nostamiselle ovat luonnollisia. Keskimäärin asiat sujuvat paremmin ja liiketoiminta on tuottavampaa, kun asiakkaat kokevat tulevansa kuulluksi ja saavansa tarpeitaan vastaavaa, yksilöllistä palvelua.
Asiakas on Meitassa kaiken keskiössä
Meitan toiminnassa asiakkaiden tarpeiden asettaminen keskiöön on ensisijaisen tärkeää. Olemme asiakkaidemme omistama yritys, joka on perustettu tuottamaan palveluita nimenomaan asiakkaillemme. Meitan toimintaa ei ohjaa yksityisen osakeyhtiön tavoin voiton tuottaminen osakkeenomistajille, vaan keskitymme pikavoittojen sijaan pitkäjänteiseen työhön asiakkaiden palveluiden parantamiseksi.
Viime vuosina olemme panostaneet päämäärätietoisesti päivittäiseen perustoimintaamme. Asiakkaalle tuotettujen palveluiden toimivuus, sujuvuus ja virheettömyys sekä virhetilanteissa nopean asiakaspalvelun varmistaminen ovat olleet jatkuva kehityksen painopiste.
Meitalle tulee vuosittain lähes puoli miljoonaa palvelupyyntöä, ja niiden käsittelyssä on otettu suuria harppauksia eteenpäin – sekä tikettien käsittelyajat että niistä saatavat asiakaspalautteet ovat kehittyneet tasaisesti positiiviseen suuntaan.
Uutta asiakkuudenhoitomallia on tehty yhdessä asiakkaiden kanssa
Erinomainen asiakaskokemus vaatii sujuvien peruspalveluiden lisäksi myös aktiivista yhteistyötä asiakkuudenhoidossa. Pikkuhiljaa peruspalveluiden rinnalla on kehittynyt asiakkuudenhoito, jolla tähdätään palveluiden ylläpitoon, kehittämiseen ja yhteisen suunnan varmistamiseen.
Vuonna 2025 olemmekin lähteneet nostamaan asiakaskokemusta uudelle tasolle rakentamalla yhdessä asiakkaiden kanssa kokonaan päivitetyn asiakkuudenhoitomallin. Uuden mallin avulla haluamme
- valjastaa Meitan palvelut asiakkaiden strategian toteuttamisen avuksi
- parantaa toimintamme läpinäkyvyyttä ja tuottaa selkeämpää tilannekuvaa
- vähentää kitkaa ja tietokatkoksia
- edistää tehokasta ja asiakaslähtöistä palveluiden kehitystä
- rakentaa luottamusta aktiivisen yhteistyön ja seurannan kautta.
Ensipuraisun uuden mallin jalkautukseen saimme kesäkuun alussa pilottiasiakkaana toimineen Joensuun kaupungin kanssa yhteisessä työpajassa. Suunnittelussa lähdettiin liikkeelle nykytilanteen analyysista ja tunnistetuista kehityskohteista.
Kehityskohteiden pohjalta rakensimme suunnitelman, jossa kehitetään nykyisiä yhteistyömalleja, selkeytetään roolituksia ja rakennetaan uudentyyppistä raportointia. Näin teemme asiakkuudenhoidosta läpinäkyvämpää, tehokkaampaa ja sujuvampaa kummallekin osapuolelle.
Pilotin pohjalta muokkaamme asiakkuudenhoitomallista yhteisen pohjan kaikkien Meitan asiakkaiden kanssa työstettäväksi ja käyttöönotettavaksi. Tunnelmat suurten uudistusten alla ovat odottavan innostuneet.
Paljon työtä on edessä. Uskomme kuitenkin ottavamme tiiviissä yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ison harppauksen kohti aitoa asiakaslähtöistä toimintaa ja syvempää kumppanuutta.
Antti Heinonen
Asiakkuus- ja viestintäjohtaja