
Myynti- ja asiakaspalvelutyön kautta teknologia-alalle päätynyt palvelukoordinaattori Jani Tiira on saanut kasvaa Meitassa työroolissaan jo useaan kertaan. Hän on edennyt IT-tukitöistä syvemmälle työasemainfran ja virtuaalisten työpöytien pariin. Nykyisin Jani auttaa omaa tiimiään koordinoimalla asiantuntijoiden työresursseja ja selvittämällä heidän työnsä kannalta oleellisia asioita.
Joutsenosta lähtöisin oleva Jani on viettänyt elämänsä Etelä-Karjalan maisemissa. Imatralla hän asui parikymmentä vuotta, ja viimeiset kolme vuotta hän on majaillut Lappeenrannassa. Jani on työskennellyt Päätelaite- ja M365-palvelut-tiimin palvelukoordinaattorina vuodesta 2018 lähtien.
Mitä palvelukoordinaattori oikeastaan tekee?
- No, istun ainakin paljon palavereissa, Jani naurahtaa ja sitten lisää:
- Yksinkertaistettuna koordinoin tiimini asiantuntijoiden työtä, kerään heille heidän tarvitsemaansa tietoa eri puolilta Meitaa ja esimerkiksi toimittajilta. Autan esihenkilöä resursoimaan oikeita henkilöitä ja työaikaa eri työtehtäviin, jotta eri projekteihin saadaan mukaan kaikki tarpeelliset tekijät.
Palvelukoordinaattorin tehtävässä keskiössä on nimenomaan auttaminen – Jani yhdistelee lankoja ja selvittää asioita, jotta muiden tiimiläisten on helpompaa tehdä omaa työtään.
Janin työkalenteri täyttyy pitkälti erilaisista palavereista, ongelmanratkaisusta, projekteihin liittyvistä tehtävistä ja sisäisistä kehittämistöistä. Siinä sivussa hän ehtii teknisempienkin töiden pariin:
- Jonkin verran teen työpäivieni aikana esimerkiksi työasemasovellusjakeluita ja virtuaalityöasemin ylläpitoa. Tekniset tehtävät ovat mielekkäitä, niitä tekee aina mielellään. Ne toimivat hyvänä vastapainona muulle työlle.
IT-tuen parhaimpia hommia olivat ne, joissa sai auttaa muita. Tuntui hyvältä saada vilpittömästi kiitosta, kun sai autettua asiakasta ja tämä pääsi jatkamaan omia töitään.
”Hyppy myyntitöistä IT-alalle kannatti”
Kiinnostus IT-alaa kohtaan heräsi jo ala-asteella, kun Jani näki ensimmäisestä kertaa tietokoneen. Ensimmäisen oman PC:n Jani sai rippilahjaksi, ja silloin syttyi haave tehdä vielä joskus töitä tietokoneiden parissa.
Janilla on taustalla tietotekniikan opintoja ammattikorkeakoulusta. Tie kuitenkin vei hänet ensin myyntitöihin, ennen kuin IT-ala vei lopulta voiton:
- Isoveljeni oli matkapuhelinalalla töissä, ja hänen houkuttelemanaan menin samoihin hommiin kesätöihin ja aloin tehdä töitä opintojen ohella. Jäin niin sanotusti sille tielleni joksikin aikaa, ja etenin vakinaisiin töihin ihan myymäläpäälliköksi asti.
IT-ala kuitenkin veti Jania puoleensa, ja niinpä hän uskalsi vuoden 2013 alussa hypätä määräaikaiseen IT-tukihenkilön pestiin Meitan edeltäjään Saitaan – ja se kannatti.
- Kun aloitin IT-tukitiimissä, se tuntui heti omalta hommalta. Se oli minulle sopiva kehitysaskel, silloinen työ toimi ponnistuslautana itselle mielekkäälle alalle.
Jani toteaa olleensa aina vähän huono myyjä, mutta sitäkin parempi asiakaspalvelija. Asiakaspalvelutaidoista oli ja on edelleen hyötyä.
- IT-tuen parhaimpia hommia olivat ne, joissa sai auttaa muita. Tuntui hyvältä saada vilpittömästi kiitosta, kun sai autettua asiakasta ja tämä pääsi jatkamaan omia töitään.
Määräaikainen pesti vaihtui vakituiseen, ja kun IT-tukihommia oli paiskittu muutama vuosi, alkoivat etenemismahdollisuudet kiinnostaa. Jani saikin enemmän vastuuta, kun hän eteni vuonna 2015 lähitukitiimin jonomanageriksi.
Ennen pitkää teknisemmät työt alkoivat kiehtoa Jania entistä enemmän. Vuonna 2017 hän sai osittain ujutettua itsensä silloiseen infratiimiin, jossa hän pääsi tekemään töitä muun muassa Varusohjelmien, kuten internet-selaimien ja flash-komponenttien kuukausittaisten päivitysten kanssa. Samaan aikaan hän teki myös palveluvastaavan työtä lähituen tiimissä.
Pian infratiimissä alettiin pohtia, olisiko tiimiin syytä perustaa palvelukoordinaattorin rooli. Silloinen esihenkilö tarvitsi jonkun avukseen tiimin asiantuntijoiden työn resurssointiin ja koordinointiin. Ja niin siinä kävi, että vuonna 2018 Jani aloitti työnsä tässä täysin uudessa roolissa.
- Hyppy myyntitöistä IT-alalle tosiaan kannatti. Minulla on ollut mahdollista kasvaa työrooleissani ja kehittyä osaajana, siitä olen tyytyväinen, hän toteaa.
Meita on ollut pitkäaikainen työnantaja, ja hyvästä työstä on palkittu ja siitä on saanut hyvää palautetta. Se on motivoinut myös sitoutumaan työnantajaan.
Monipuolinen työnkuva ja timanttinen työyhteisö
Janin työpäivät ovat monipolvisia ja tehtävärikkaita. Perustyöpäivinä hän tarkistaa edellisen päivän saapuneita työpyyntöjä ja että Citrix-työpöydät ovat toiminnassa. Hän osallistuu useisiin eri palveluihin ja projekteihin liittyviin kokouksiin, koordinoi tiiminsä työtä ja selvittelee ajankohtaisia asioita. Siinä sivussa hän hoitaa teknisiä ylläpitotöitä ja toisinaan palvelupyyntöjäkin.
Jani myöntää tylsistyvänsä helposti yksitoikkoisissa tehtävissä, ja monipuolinen työ pitää hänet tietyllä tavalla koko ajan varpaillaan. Välillä työpäivät ovat kiireistä, ja sen suhteen hänen on pitänyt opetella organisoimaan omaa työtään.
- Työni on opettanut paljon organisointikykyä ja esimerkiksi kalenterointia. Pidän työssäni siitä, että työtehtävät ovat sopivan haastavia mutta rutiiniakin löytyy. Pääsen opettelemaan uusia asioita tasaiseen tahtiin, ja sen ohessa minulla on myös selkeitä työtehtäviä, jotka toistuvat työarjessa.
Ihmisten auttaminen on ollut aina Janille tärkeä arvo. Vaikka hän ei enää suoraan pääse nykyisessä tehtävässään auttamaan asiakkaita, hän näkee tärkeänä sen, että inhouse-yhtiönä Meita tuottaa palveluita nimenomaan kunnille ja hyvinvointialueille.
- Se tuo työhön merkityksellisyyttä, kun tuntee, että on mukana toteuttamassa tarpeellisia palveluita juuri niihin meille kaikille tärkeisiin kohteisiin, hän selventää.
Timanttinen työyhteisö ja työkaverit ovat olleet Janille merkittävä pitovoima Meitassa. Omassa yhdeksän hengen tiimissään Jani kehuu yhteistä huumoria ja yhteenkuuluvuutta.
- Tiimissämme on hyvä yhteishenki, ja osan kanssa olemme tehneet töitä yhdessä jo pitkään. Porukka näemmä viihtyy, kyllähän se jostain kertoo, Jani tuumii.
Työilmapiiri, etätyömahdollisuudet ja toimivat työvälineet sekä työtilat ovat asioita, joita Jani Meitassa arvostaa. Esihenkilöt toimitusjohtajaa myöten ovat helposti lähestyttäviä, ja se saa Janilta kiitosta.
- Suosittelen Meitaa työpaikkana, tykkään itsekin olla täällä töissä. Meita on ollut pitkäaikainen työnantaja, ja hyvästä työstä on palkittu ja siitä on saanut hyvää palautetta. Se on motivoinut myös sitoutumaan työnantajaan.
Liikuntaharrastukset auttavat palautumaan
Jani työskentelee enimmäkseen Lappeenrannan toimistolla, etätöitä hän tekee päivän pari viikossa. Korona-aika muutti paljon hänen suhtautumistaan etätyöhön. Aiemmin rakkaat tietokoneharrastukset eivät enää samalla tavalla kiinnostaneet vapaa-ajalla, kun töitä oli tehty kotona koneen äärellä jo koko päivä.
Toimistotyö tuo Janille erityisesti selkeyttä arkeen – kun ollaan toimistolla, niin silloin ollaan töissä.
- Lisäksi kesäisin saa näppärästi hyötyliikuntaa, kun pyöräilee toimistolle.
Liikunta onkin Janille tärkeä palautumiskeino, ja hän käy säännöllisesti kuntosalilla. Laskettelu on yksi Janin intohimoharrastuksista, ja tänä keväänä hän viettikin kaksi viikkoa Levillä rinteistä nauttien.
Jani myös kilpailee practical-ammunnassa. Kyse on toiminnallisesta ammunnasta, jossa kilpailija kiertää rastirataa suorittaen erilaisia ampumaosuuksia pistoolilla. Laji vaatii erityisesti keskittymistä, nopeutta ja tarkkuutta.
- Kisoissa on keskityttävä juuri siihen, mitä parhaillaan tekee. Se tekee hyvää ja tyhjentää pään erittäin hyvin kaikesta ylimääräisestä.